Verhuur-Verkoop Viaene NV - Rijselstraat 164 - 8820 Torhout - T. 050 21 61 11 - M. 0475 266 111

Verhuur-Verkoop Viaene NV

Europa beperkt CO2-uitstoot van lichte bestelwagens

Europa beperkt CO2-uitstoot van lichte bestelwagens

30 Jul 2012

De Europese Commissie heeft plannen gepresenteerd die moeten verzekeren dat de CO2-uitstoot van auto's en lichte bestelwagens tegen 2020 drastisch vermindert. 'Ambitieus, maar doenbaar', verdedigde eurocommissaris voor Klimaat Connie Hedegaard het voorstel.

Vorig jaar bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van auto's in de Europese Unie nog 135,7 gram per kilometer. Dat niveau moet dalen tot 95 gram in 2020. De uitstoot van bestelwagens moet ingedijkt worden van 181,4 gram per kilometer in 2010 tot 147 gram in 2020.

De CO2-doelstellingen zullen volgens ramingen van de Commissie meer dan 3.000 euro aan besparingen op brandstofkosten opleveren over de gemiddelde levensduur van een auto (dertien jaar). Dat zou de meerprijs van milieuvriendelijke auto's moeten compenseren.

De doelstellingen waren al eerder vastgelegd. Nu presenteerde de Commissie de technische criteria die autobouwers moeten volgen om de doelstelling te halen.

'Dit zijn zware doelstellingen, de zwaarste in de wereld', zuchtte secretaris-generaal Ivan Hodac van de European Automobile Manufacturers' Association, verwijzend naar de druk die de recessie op de sector legt.

Europarlementslid Bart Staes (Groen) vindt daarentegen dat de Commissie nog wat meer ambitie aan de dag had mogen leggen. Hij verdedigt een daling tot 80 gram tegen 2020. 'De Europese Unie kan geen goedkopere auto's maken dan de rest van de wereld, het kan wel excelleren in kwaliteit en innovatie. Europa wordt nu nog gezien als wereldleider. Om dat zo te houden hebben we wetgeving nodig die automakers aanzet nog zuinigere auto's te ontwikkelen.'

Greenpeace laakt dan weer de achterpoortjes in het voorstel. Zo zouden de producenten van grotere, meer vervuilende auto's binnen de Europese doelstellingen kunnen blijven indien ze ook een aantal elektrische of hybride modellen aanbieden.

Het voorstel moet goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de lidstaten.


Bron: standaard.be


Deze website maakt gebruik van cookies in overeenkomst met onze Privacyverklaring.